Consulta pública prèvia a l'elaboració de l’ordenança municipal per a l’estalvi d’aigua

Divendres, 22 de setembre de 2023

Els ciutadans, entitats i associacions, poden presentar opinions, suggeriments i aportacions a través del qüestionari adjunt a la notícia. Hi ha temps fins el 23 d'octubre

El 3 de juliol de 2023, per provisió de l'alcaldia de Sant Cebrià de Vallalta, es va iniciar el tràmit de consulta pública de l’Ordenança reguladora per a l’estalvi d’aigua en el terme municipal de Sant Cebrià de Vallalta.

Les administracions locals manquen de competències substantives de gestió sobre el domini públic hidràulic, però tenen un gran protagonisme en aquest àmbit, com a concessionàries i usuàries de les aigües i com a prestadores dels serveis relacionats amb l'aigua (proveïment i sanejament i depuració d'aigües residuals). Per això, juguen un paper decisiu en relació amb l'adequada gestió de les aigües.

El Reial decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Aigües (d'ara endavant, TRLA), i el Reial decret 849/1986, d'11 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament del domini públic hidràulic (d'ara endavant, RDPH) silencien qualsevol referència entorn de les competències de les entitats locals sobre la gestió del domini públic hidràulic. No obstant això, l'obligació municipal de proveïment i sanejament pot derivar-se, en aquestes normes, de la circumstància de què les entitats locals són les que han de sol·licitar la concessió d'aigües per al servei de proveïment (art. 123 RDPH) i que són titulars de l'abocament final procedent del seu clavegueram que es realitzi a les lleres, havent d'obtenir la corresponent autorització d'abocament (arts. 250 et seq. RDPH).

Si acudim a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, aquesta estableix, en el seu article 25.2, que el municipi exercirà “en tot cas com a competències pròpies, en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes”, les de “Proveïment d'aigua potable a domicili i evacuació i tractament d'aigües residuals”.

L'article 26.1 de la LBRL, per la seva banda, configura com a serveis municipals de prestació obligatòria en tots els municipis el proveïment domiciliari d'aigua potable i el clavegueram. I l'article 26.2 de la LBRL inclou el proveïment d'aigua potable a domicili i evacuació i tractament d'aigües residuals per aquest motiu es duu a terme una consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta, amb l’objectiu de recollir l’opinió de la ciutadania i organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma sobre els aspectes següents:

1. Problemes que es vol solucionar amb la iniciativa.
2. La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
3. Els objectius de la norma.
4. Les possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores.

En compliment del que s’esmenta, es descriu a continuació breument el marc en el que es planteja aquesta modificació:

1. Problemes que es volen solucionar amb la iniciativa
Bàsicament regular tant la incorporació com la utilització de sistemes d’estalvi d’aigua als edificis i construccions, i determinar en quins casos i circumstàncies serà obligatòria al terme municipal de Sant Cebrià de Vallalta i l’ús racional de la mateixa

2. La necessitat i oportunitat de la seva aprovació
L’augment de població a Sant Cebrià com les noves construccions, amb temps de necessitat de control de l’ús de l’aigua degut a l’estrès hídric que viu el nostre entorn, els canvis en els àmbits legislatiu i tecnològic que s’han produït en la nostra societat, juntament amb les particularitats d’un municipi com el de Sant Cebrià de Vallalta. Fan necessari treballar amb la necessitat d’assolir una millor eficàcia de reducció d’aigua i aprofitament de la mateixa, justificant l’aprovació d’una norma específica que estableixi el règim d’intervenció, control i protecció del l’aigua en el terme municipal de Sant Cebrià de Vallalta.

3. Els objectius de la norma
Quant als objectius de l’ordenança que es pretén la seva aprovació en són:
- La protecció, el manteniment i la millora del nostre entorn, la protecció de les nostres reserves hídriques al municipi de Sant Cebrià de Vallalta, així com mantenir l’equilibri respectuós entre els diversos usos, objectes i elements que intervenen en la nova construcció.
- La regulació d’aspectes urbanístics a l’ús i acopi de l’aigua sense afectar al creixement i activitats comercials de Sant Cebrià de Vallalta.
- La simplificació de la tramitació administrativa.

4. Les possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores
No es contemplen, a dia d’avui, altres solucions alternatives o possibles respecte a l’aprovació d’una Ordenança que reguli de forma detallada i precisa els sistemes d’estalvi d’aigua.

Els ciutadans, organitzacions i associacions podran presentar opinions, suggeriments i aportacions durant el termini de 20 dies hàbils, a comptar des de l’endemà al de publicació del present anunci a la web municipal, en qualsevol dels llocs indicats en l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ja sigui de forma presencial a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta. Carrer Centre 27; o bé per mitjans telemàtics a través del registre electrònic.
 

Darrera actualització: 22.09.2023 | 13:32