Comunicació prèvia per l'execució obres i canvis d'ús a no residencial amb intervenció de tècnic/a competent
Aquest tràmit serveix per a comunicar prèviament l’execució d’obres que no estan subjectes a llicència urbanística però que atesa la seva complexitat requereixen la intervenció d’un tècnic o tècnica competent que signi la documentació i dirigeixi les obres.
Descripció
Estan subjectes a la presentació d’aquest tipus de comunicació prèvia les actuacions que es detallen a continuació:
Obres d’ampliació, reforma, modificació o rehabilitació sobre edificis existents(1):
- Que afectin els fonaments o elements estructurals i que no requereixen l’elaboració de projecte tècnic.
- Que afectin el volum o les superfícies construïdes i que no requereixen l’elaboració de projecte tècnic.
- Que afectin el nombre d’habitatges, establiment o altres elements susceptibles d’aprofitament privatiu independent i que no requereixen l’elaboració de projecte tècnic.
Obres de demolició total o parcial de construccions auxiliars o instal·lacions existents que no requereixen l’elaboració de projecte tècnic.
- Les intervencions parcials sobre els edificis existents que tinguin elements catalogats o protegits, quan les obres no afectin l’element catalogat o protegit.
- Les intervencions sobre edificis existents que estan subjectes a comunicació prèvia són aquelles que, d’acord amb l’article 2 de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l‘edificació, no requereixen la elaboració d‘un projecte tècnic.
Canvis d’ús a un no residencial:
- El canvi d’ús dels edificis i les instal·lacions, excepte a un ús residencial.
Actuacions a l’exterior dels edificis, dels solars o en finques no edificades:
- Instal·lació d’hivernacles o instal·lacions similars amb murs perimetrals de menys d’un metre d’alçària.
- La construcció de murs i tanques amb excavació per a nous fonaments.
Mitjans auxiliars de la construcció o instal·lació d’elements auxiliars d’obres:
- Instal·lació de grues de construcció quan no es considerin mitjans auxiliars per a l’execució d’unes obres que estiguin emparades en una llicència o comunicació prèvia vigent.
- Execució de cales, pous o sondejos que s’ajustin a les condicions generals d’ocupació de via pública i que no estiguin emparades en llicència o comunicació urbanística vigent.
- Actuacions preparatòries a les obres de construcció que s’ajustin a les condicions generals d’ocupació de via pública i que no estiguin emparades en llicència o comunicació prèvia vigent (instal·lació de casetes, barraques provisionals d’obra, sitges o similars).
Instal·lacions i serveis tècnics:
- Les instal·lacions de producció d’energia elèctrica mitjançant panells solars fotovoltaics de potència generada superior als 10 KW, en els termes que estableix la normativa urbanística.
- Les obres de connexió, substitució, sondatges de comprovació i reparació d’avaries de les d’infraestructures de serveis tècnics (excepte les infraestructures de telecomunicacions).
Silenci administratiu
No opera.
Vies de reclamació
Les ordinàries del procediment administratiu (atès que no hi ha resolució com a les llicències urbanístiques, s’entén que només operen en el cas de requeriment d’esmena o de declaració de la ineficàcia de la comunicació prèvia sol·licitada).
Altra informació d’interès
- La comunicació és el document subscrit per la persona interessada amb què es posa en coneixement de l’Ajuntament els actes que pretén dur a terme i que s’hi especifiquen.
- La presentació de la comunicació acompanyada de la documentació exigida, habilita la persona interessada per executar els actes que s’hi descriuen i faculta l’Ajuntament per a la seva comprovació i control.
- La presentació de la comunicació no atorga a la persona interessada facultats sobre el domini públic, els serveis públics o els béns col·lectius, ni dona cobertura a efectes contraris a l’ordenament vigent.
- Amb caràcter general, l’Administració està facultada per verificar la conformitat de les dades que es contenen en aquest formulari. Si en la revisió del compliment dels requisits formals i/o materials de la comunicació o de la documentació presentades es detecta una inexactitud, falsedat o omissió de qualsevol dada o manca de documentació necessària per dur a terme l’acte comunicat, es podrà iniciar un procediment de requeriment d’esmena.
- L’Ajuntament podrà incorporar l’acte comunicat en un pla d’inspecció per verificar el compliment dels requisits i la normativa urbanística i sectorial aplicable.
- Les comunicacions prèvies relatives a l’execució d’obres no són vàlides si no indiquen els terminis màxims per començar-les i per acabar-les en proporció a la seva entitat i d’acord amb el que estableixin les ordenances municipals. Si transcorren els terminis màxims indicats en una comunicació prèvia per començar o acabar les obres sense que hagin estat iniciades o finalitzades, la persona interessada resta inhabilitada per començar-les o continuar-les, segons correspongui.
Altres:
- Totes aquelles altres actuacions subjectes al règim de comunicació prèvia no previstes als paràgrafs anteriors però assimilables en quant a entitat i naturalesa que, pel seu abast o per les seves característiques, requereixen la intervenció d’un tècnic tècnica competent.
- Les construccions i instal·lacions de nova planta que, d’acord amb la legislació sobre ordenació de l’edificació que no tinguin caràcter residencial ni públic i que es desenvolupin en una sola planta.
Normativa
- Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’urbanisme.
- Decret 64/2014, de 13 de maig, pel qual s’aprova el Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística.
- Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació.
- Reial Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s’aprova el Codi Tècnic de l’Edificació (CTE).
- Decret 89/2010, de 29 de juny, pel qual s’aprova el Programa de gestió de residus de la construcció de Catalunya (PROGROC), es regula la producció i gestió dels residus de la construcció i demolició, i el cànon sobre la deposició controlada dels residus de la construcció.
- Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
- Decret 141/2012, de 30 d’octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat.
Quin cost té:
La taxa que estableix l’ordenança fiscal.
Quan es dóna resposta:
Les comunicacions presentades d’acord amb el que estableix la normativa vigent, són
eficaces des de la seva entrada en el Registre general de l’Ajuntament, moment a partir del qual es pot dur a terme els actes comunicats, sempre que es disposi del comprovant de pagament de la taxa corresponent. La presentació de la comunicació faculta a l’Administració per a verificar la conformitat de les dades que s’hi contenen i la documentació presentada.
Qui pot sol·licitar-ho:
La persona interessada o el seu representant degudament acreditat/da.
Cal aportar:
-
Formulari CP-II. Comunicació que requereix tècnic
- Projecte tècnic d’obres o documentació tècnica, segons escaigui
-
Full autoliquidació
- Justificant de pagament de l’autoliquidació.
- Estudi de gestió de residus de la construcció, si escau.
- Documents d’acceptació de residus de la construcció i/o demolició i justificant del dipòsit de la garantia signats per un gestor de residus autoritzat.
- Documents d’acceptació de la direcció facultativa de les obres i de la coordinació de seguretat i salut de les obres, si s'escau
- Estudi de seguretat i salut o estudi bàsic, segons correspongui, signat per tècnic o tècnica competent
- Informes favorables i/o autoritzacions d’altres administracions o organismes que siguin exigibles
-
Document acreditatiu de la representació del sol·licitant, si hi ha representant
-
Full de nomenament de contractista.
Canals de tramitació:
-
Presencial
-
Telemàticament