Comunicació urbanística per a l’execució d’obres sense responsabilitat tècnica
Aquest tràmit serveix per a comunicar prèviament l’execució d’obres d’escassa entitat tècnica i constructiva que no requereixen la intervenció d’un tècnic o tècnica competent que subscrigui la documentació o assumeixi la direcció de les obres.
Descripció
Estan subjectes a la presentació d’aquest tipus de comunicació prèvia les actuacions que es detallen a continuació:
Obres d’ampliació, reforma, modificació o rehabilitació sobre edificis existents:
- Que no afectin els fonaments o els elements estructurals, el volum o les superfícies construïdes o el nombre d’habitatges, establiments o altres elements susceptibles d’aprofitament privatiu independent i que, d’acord amb la legislació sobre ordenació de l’edificació, no requereixen l’elaboració d’un projecte tècnic.(1)
- Obres de reforma interior d'un habitatge que no modifiquin la distribució, l’estructura o la façana.
- Obres de reforma interior d’entitats sense ús d’habitatge que no modifiquin la distribució, l’estructura o la façana.
- Obres de reforma interior en espais o zones comunitàries dels edificis que no en modifiquin la distribució, l’estructura o la façana.
Les intervencions sobre edificis existents que estan subjectes a comunicació prèvia són aquelles que, d’acord amb l’article 2 de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l‘edificació, no requereixen la elaboració d‘un projecte tècnic.
Actuacions a l’exterior dels edificis, dels solars o de les finques no edificades:
- La construcció o la instal·lació de murs i tanques sense excavació per a nous fonaments.
- La col·locació de cartells i tanques de propaganda visibles des de la via pública.
- Les mesures de protecció en façanes, mitgeres, patis o terrats.
- La pavimentació, la construcció de voreres i l’arranjament d’espais lliures de parcel·les mitjançant obres de més entitat que les tasques de manteniment.
- La instal·lació de tanques provisionals de solars mitjançant pals, malles metàl·liques, o similars.
Instal·lacions:
- Les instal·lacions de producció d'energia elèctrica mitjançant panells solars fotovoltaics, de potència generada de fins a 10 KW, en els termes que estableix la normativa urbanística.
Mitjans auxiliars de la construcció o instal·lació d’elements auxiliars d’obres:
- Instal·lació de mitjans auxiliars per a l’execució d’obres diferents de les grues de construcció, que s’ajustin a les condicions generals d’ocupació de via pública i que no estiguin emparades en una llicència urbanística o en comunicació prèvia vigent per a l’execució d’obres.
Altres:
- L’estintolament provisional d’estructures d’edificis o construccions existents.
- Totes aquelles altres actuacions subjectes al règim de comunicació prèvia no previstes als paràgrafs anteriors però assimilables en quant a entitat i naturalesa i que pel seu abast o per les seves característiques no requereixin la intervenció d’un tècnic o tècnica competent.
Silenci administratiu
No opera.
Vies de reclamació
Les ordinàries del procediment administratiu (atès que no hi ha resolució com a les llicències urbanístiques, s’entén que només operen en el cas de requeriment d’esmena o de declaració de la ineficàcia de la comunicació prèvia sol·licitada).
Altra informació d’interès
- La comunicació és el document subscrit per la persona interessada amb què es posa en coneixement de l’Ajuntament els actes que pretén dur a terme i que s’hi especifiquen.
- La presentació de la comunicació acompanyada de la documentació exigida, habilita la persona interessada per executar els actes que s’hi descriuen i faculta l’Ajuntament per a la seva comprovació i control.
- La presentació de la comunicació no atorga a la persona interessada facultats sobre el domini públic, els serveis públics o els béns col·lectius, ni dona cobertura a efectes contraris a l’ordenament vigent.
- Amb caràcter general, l’Administració està facultada per verificar la conformitat de les dades que es contenen en aquest formulari. Si en la revisió del compliment dels requisits formals i/o materials de la comunicació o de la documentació presentades es detecta una inexactitud, falsedat o omissió de qualsevol dada o manca de documentació necessària per dur a terme l’acte comunicat, es podrà iniciar un procediment de requeriment d’esmena.
- L’Ajuntament podrà incorporar l’acte comunicat en un pla d’inspecció per verificar el compliment dels requisits i la normativa urbanística i sectorial aplicable.
- Les comunicacions prèvies relatives a l’execució d’obres no són vàlides si no indiquen els terminis màxims per començar-les i per acabar-les en proporció a la seva entitat i d’acord amb el que estableixin les ordenances municipals. Si transcorren els terminis màxims indicats en una comunicació prèvia per començar o acabar les obres sense que hagin estat iniciades o finalitzades, la persona interessada resta inhabilitada per començar-les o continuar-les, segons correspongui.
Normativa
- Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’urbanisme.
- Decret 64/2014, de 13 de maig, pel qual s’aprova el Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística.
- Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació.
- Reial Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s’aprova el Codi Tècnic de l’Edificació (CTE).
- Decret 89/2010, de 29 de juny, pel qual s’aprova el Programa de gestió de residus de la construcció de Catalunya (PROGROC), es regula la producció i gestió dels residus de la construcció i demolició, i el cànon sobre la deposició controlada dels residus de la construcció.
- Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
- Decret 141/2012, de 30 d’octubre, pel qual es regulen les condicions mínimes d’habitabilitat dels habitatges i la cèdula d’habitabilitat.
Quin cost té:
La taxa que estableix l’ordenança fiscal.
Quan es dóna resposta:
Les comunicacions presentades d’acord amb el que estableix la normativa vigent, són
eficaces des de la seva entrada en el Registre general de l’Ajuntament, moment a partir del qual es pot dur a terme els actes comunicats, sempre que es disposi del comprovant de pagament de la taxa corresponent. La presentació de la comunicació faculta a l’Administració per a verificar la conformitat de les dades que s’hi contenen i la documentació presentada.
Qui pot sol·licitar-ho:
La persona interessada o el seu representant degudament acreditat/da.
Cal aportar:
-
Formulari CP-I.Comunicació que no requereix tècnic
-
Full autoliquidació
- Justificant de pagament de l’autoliquidació
- Documentació descriptiva i gràfica suficient per apreciar les característiques, la situació i la destinació de les obres o les actuacions que es comuniquen.
- Documents d’acceptació de residus de la construcció i/o demolició i justificant del dipòsit de la garantia signats per un gestor de residus autoritzat, si escau.
- Informes favorables i/o autoritzacions d’altres administracions o organismes que siguin exigibles.
-
Document acreditatiu de la representació del sol·licitant, si hi ha representant
Canals de tramitació:
-
Presencial
-
Telemàticament